Trafiekcijfers januari 2014

 

Vergelijking tussen de periode Jan 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
185 188 +1,65%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 1.543 1.974 +27,9%
Passagiers: 7.802 10.779 +38,2%
Vracht/ton: 4.627 2.893 -37,5%

Commentaar:

Passagierstrafiek piekte in Januari

De passagierscijfers waren deze maand een opsteker voor al wie zich dagelijks inzet voor betere trafiekcijfers op Oostende-Brugge.

Met een sprong van + 38,2%, goed voor een kleine 3.000 passagiers meer dan vorig jaar, werd 2014 fantastisch ingezet.

De verhoging is voornamelijk te danken aan het ontdubbelen van vluchten op Spanje door JETAIR.

Ook de opmerkelijke vermeerdering van het aantal bewegingen speelde uiteraard een rol in de toename van de passagiers. Deze verbetering mogen we danken aan het feit dat we dit jaar geen winterweer kregen, wat resulteerde in meer general aviation.

Gezien de abnormale weersomstandigheden dienden ook geen vliegtuigen vanuit andere luchthavens naar Oostende-Brugge uit te wijken. De passagierstoename is bijgevolg 100% eigen trafiek.

Volledig in contrast met het passagiersverkeer zagen we een enorme daling in de vervoerde vracht.

De luchthaven verloor in januari 2014 meer dan 1/3 van de vrachtcijfers in januari 2013.

Nochtans deed Egyptair Cargo het dit jaar met 1/3 meer vluchten veel beter dan vorig jaar.

Bij ANA Aviation echter zagen we een terugval van het aantal vluchten met -46% minder bewegingen. Al is de daling gedeeltelijk te verklaren door het inzetten van de grotere B747-400, toch was de totaliteit van de vervoerde vracht door ANA veel kleiner dan vorig

jaar. Een van de redenen is uiteraard het verlies van een grote klant ten voordele van Luik-Bierset.

Dit jaar is ook opgevallen dat het aantal vluchten van andere klanten dan onze twee hoofdspelers bijna nihil was: geen extra charters noch technische stops van Saudia en geen vluchten meer van My Cargo/Magma Aviation.

Het spijt ons in herhaling te moeten vallen, maar we waarschuwen er al jaren voor: om allerlei redenen verliest de kustluchthaven klanten maar krijgt er geen bij.

In enkele jaren vielen we terug van vijf regelmatige klanten naar slechts twee spelers.

Tijd dus voor verandering. Tijd voor een nieuwe aanpak.